1. Generelt
1.1. I disse betingelser benævnes Hydal Transportsystemer A/S som “Selskabet”. Den som modtager tilbud, ordrebekræftelse eller en vare fra Selskabet, eller som på anden måde kommer i kontakt med Selskabet i forbindelse med køb eller vareleverance, benævnes som ”Kunden”. Selskabet leverer og producerer aluminiumsbaserede produkter og tilbehør til transportbranchen og øvrig industri.
1.2. Disse betingelser finder anvendelse på alle leverancer, som udføres af Selskabet. Andre aftalevilkår finder kun anvendelse, såfremt Selskabet skriftligt accepterer dette. Der kan kun ske afvigelse fra en bestemmelse i disse betingelser, såfremt Selskabet forud har afgivet skriftlig accept herpå.
1.3. Selskabet er berettiget til at ændre disse betingelser med minimum en måneds skriftligt varsel. Herefter vil de korrigerede betingelser finde anvendelse på alle leverancer efter fristens udløb.
2. Bestilling og Ordrebekræftelse
2.1. Aftalen indgås ved, at Kunden aflægger en ordre ved Selskabet, hvorefter Selskabet bekræfter ordren ved at fremsende Kunden en ordrebekræftelse.
2.2. Selskabet er ikke ansvarlig for eventuelle typografiske fejl i aftaler, ordrebekræftelser, salgsdokumenter, prislister, fakturaer eller lignende informationer afgivet af Selskabet. Selskabet forbeholder sig retten til at korrigere sådanne fejl. Oplyst vægt pr. meter på profiler er teoretisk og ikke bindende for Selskabet.
2.3. Opdager Kunden uoverensstemmelser mellem bestillingen og ordrebekræftelsen skal Kunden orientere Selskabet herom uden ugrundet ophold.
2.4. Kunden kan ikke annullere eller ændre en accepteret ordre uden forudgående skriftlig accept fra Selskabet. Såfremt Kunden ønsker at ændre en ordre mht. mængde, tværsnit bearbejdning eller lignende, kan dette sædvanligvis kun accepteres mod forlænget leveringstid.
2.5. Såfremt Kunden annullerer eller ændrer en ordre, skal Kunden holde Selskabet skadesløs for alle eventuelle tab forbundet hermed, herunder tabt dækningsbidrag.
3. Priser
3.1. Prisen er som anført af Selskabet medmindre Selskabet skriftligt har accepteret andet.
3.2. Selskabets priser er anført som Ex-Works (Incoterms 2020), eksklusive skatter og moms, medmindre andet er skriftligt aftalt.
3.3. Selskabet forbeholder sig retten til at justere aftalte priser uden forudgående meddelelse, såfremt der sker ændring i valutakurser, transportudgifter, told, skatter, gebyrer, afgifter, prisændringer hos leverandører, eller prisændringer på materialer. Såfremt en pris stiger mere end 15 % af prisen angivet i ordrebekræftelsen, og såfremt prisstigningen ikke skyldes ændringer i valutakurs, er Kunden berettiget til at annullere ordren.
4. Emballage
4.1. Selskabet benytter standard emballage efter eget valg. Tillæg for specialemballage, paller og lignende kan påløbe. Emballagen er i vidt omfang genanvendelig.
5. Levering
5.1. Levering vil ske Ex-Works (Incoterms 2020), medmindre andet er skriftlligt aftalt.
5.2. Alle aftalte leveringsdatoer er estimerede, og Selskabet kan ikke holdes ansvarlig for Kundens tab som følge af mindre forsinkelser.
5.3. Levering er sket, når der er leveret produkter eller en mængde inden for en tolerance på ±10 % i forhold til den aftalte mængde og produktets specifikationer. Ved leverancer direkte fra værk eller producent under 250 kg pr. profil eller bearbejdningstype, gælder en tolerance på ±30 %. Ved leverancer under 500 kg kan Kunden faktureres for maskinindstilling og mængdetillæg.
5.4. Den fakturerbare mængde og/eller vægt bestemmes af Selskabets målinger ved pakning.
5.5. Selskabet kan ikke holdes ansvarlig for manglende levering som følge af omstændigheder, der ikke er underlagt Selskabets kontrol. Forekomst af sådanne hændelser fritager Selskabet for ansvar for skader, straf eller andre kontraktsretlige sanktioner. Sådanne hændelser inkluderer, men er ikke begrænset til, strejker, lockout, boykots, sabotage, arbejdskonflikter, driftsafbrydelser, eksplosion, brand, naturkatastrofer, offentlige restriktioner fra nationale eller udenlandske autoriteter, konfiskation, handelsforbud, valuta restriktioner, manglende transport, veterinære sygdomme, hærværk, terror, miljøforanstaltninger, epidemier, pandemier, krig og uforudsigelige, mangelfulde eller uforudsete forsinkede leverancer fra underleverandører.
5.6. Undlader Kunden at tage imod varen eller foreligger andre kontraktbrud fra Kundens side, kan Selskabet gøre misligholdelsesbeføjelser gældende i medfør af Købeloven.
6. Betalingsbetingelser
6.1. Selskabets fakturaer forfalder til betaling som anført i ordrebekræftelsen.
6.2. Betaling anses for gennemført, når pengene er tilgængelige på den af Selskabet anførte konto.
6.3. Kunden er ikke berettiget til at foretage fradrag, modregning eller modkrav i betaling, medmindre det forud skriftligt er accepteret af Selskabet.
6.4. Selskabet er berettiget til at annullere ventende ordrer eller standse levering, indtil alle forfaldne betalinger er gennemført.
6.5. Ved for sen betaling er Selskabet berettiget til at opkræve renter på 2 % pr. måned fra dagen efter betalingsfristens udløb.
6.6. Varer forbliver Selskabets ejendom indtil de er fuldt betalt.
7. Analyser og tolerancer
7.1. Medmindre andet er skriftligt aftalt gælder Selskabets analyser, målemetoder og produktionstolerancer. Evt. krav udover standarden skal aftales skriftligt.
8. Værktøj og kokiller
8.1. Medmindre andet er aftalt forbliver værktøj, kokiller og andet produktionsudstyr Selskabets ejendom, også selvom Kunden helt eller delvist har betalt for dette.
9. Immaterielle rettigheder
9.1. Alle immaterielle rettigheder eller øvrige beskyttede rettigheder i relation til Selskabets produkter inklusiv, men ikke begrænset til, patenter, design, emballage og know-how samt alle modifikationer eller udviklinger heraf, såvel som varemærker og markedsføringsmateriale, er og forbliver Selskabets eksklusive ejendom.
9.2. Såfremt en vare er produceret på baggrund af Kundens særlige instrukser, er Kunden ansvarlig for at sikre, at materiale, tegninger og specifikationer ikke krænker en tredjeparts immaterielle rettigheder. I det omfang Selskabet måtte blive mødt med påstand om, at leverede varer krænker en tredjeparts rettigheder, og disse varer er udført på baggrund af Kundens særlige instrukser, skal Kunden skadesløsholde Selskabet for ethvert krav og alle dermed forbundne omkostninger.
9.3. Aftaler Selskabet og Kunden at indlede et samarbejde om udvikling af et nyt produkt, skal fordelingen af immaterielle rettigheder fastlægges ved særskilt skriftlig aftale. Såfremt parterne ikke indgår en sådan særskilt aftale, skal de immaterielle rettigheder til det nyudviklede produkt tilhøre Selskabet.
10. Reklamation, ansvar og undersøgelsespligt
10.1. Kunden forpligtes til at foretage en grundig undersøgelse af ordren straks efter modtagelse heraf for at klarlægge, om ordren er i overensstemmelse med det aftalte.
10.2. Såfremt Kunden opdager en mangel ved ordren, tilpligtes Kunden straks at reklamere skriftligt og udspecificeret til Selskabet. Reklamationer skal indgives senest 30 dage efter modtagelse af ordren. Efter 30 dage mister Kunden sin ret til at påberåbe sig mangler ved ordren.
10.3. Ved Kundens gyldige reklamation er Selskabet berettiget til at iværksætte udbedring af den pågældende mangel inden 30 dage efter levering. Er der ikke iværksat afhjælpning inden den angivne frist, kan Kunden kræve erstatning i overensstemmelse med Købeloven.
10.4. Ønsker Kunden at gøre et erstatningskrav gældende mod Selskabet, skal kravet fremsættes uden ugrundet ophold og under alle omstændigheder senest 14 dage efter, at det eventuelle tab er opstået.
10.5. Kundens fremsendelse af reklamation fritager ikke Kunden fra rettidig betaling af fakturaen. Retur af reklamationsvarer kræver skriftlig godkendelse.
10.6. Information afgivet om produkter i brochurer, på hjemmesiden eller mundtligt giver ikke garanti for, at produktet egner sig til et specifikt formål. En sådan garanti kræver udtrykkelig skriftlig aftale.
10.7. Selskabet bærer intet ansvar i relation til produkter som Kunden har foretaget materielle ændringer eller modifikationer af uden Selskabets forudgående skriftlige accept og vejledning herom. Selskabet er endvidere ikke ansvarlig for Kundens fejlagtige brug af produkterne eller almindeligt slid.
10.8. Selskabet kan ikke holdes ansvarlig for Kundens indirekte tab, herunder driftsomkostninger og tab af ordrer, indtægt, omsætning, tid, goodwill, offentlige tilskud eller andre indirekte tab eller skader, uanset årsagen hertil.
10.9. Kunden kan, uanset størrelsen af et eventuelt tab, maksimalt gøre et erstatningskrav gældende for et beløb svarende til ordrens værdi.
11. Produktansvar
11.1. De til enhver tid gældende ufravigelige danske retsregler om produktansvar finder anvendelse.
11.2. Selskabet kan kun holdes ansvarlig for personskade forårsaget af et produkt, hvis det bevises, at personskaden kan tilskrives Selskabet eller oprindelige egenskaber ved det leverede produkt.
11.3. Selskabet kan ikke pålægges ansvar for driftsomkostninger og tab af indtægt, profit, goodwill eller andre indirekte tab eller skader, som følge af produktansvarsskader.
11.4. Kunden tilpligtes at holde Selskabet skadesløs for alle udgifter, tab, forpligtelser, skader og omkostninger, der måtte opstå som følge af i) personskade eller en persons død eller ii) skade eller tab af ejendele, i de tilfælde, hvor sådan skade er forbundet med Kundens handlinger eller undladelser.
12. Lovvalg og værneting
12.1. Enhver tvist mellem Selskabet og Kunden skal behandles ved de danske domstole, og retslige skridt skal iværksættes ved Retten i Horsens som første instans.